Inspiration til protein snacks til vegetarer og veganere. Det er præcis hvad denne side handler om.

Vi har samlet inspiration til både færdige proteinprodukter, men også opskrifter, som er velegnede til vegetarer og/eller veganere.

Vi har samlet inspiration fra en række online personligheder, som du bl.a. kender fra YouTube. Fælles for disse personer er, at de er eksperter. Ikke af titel, men af erfaring. De lever nemlig selv en livsstil med fokus på plantebaseret kost.


For de træningsinteresserede vegetarer eller veganere

Vi har talt med Sarah Barløse, som bl.a. har en professionsbachler i Global Nutrition and Health, er personlig træner og EHFA certificeret i anatomi og fysiologi. Sarah fortæller hvad man bør være opmærksom på, hvis man styrketræner på en vegansk og plantebaseret kost. Læs mere længere nede.

Protein Snacks for veganere

De nemme protein snacks til veganere

Vegansk proteinbar

Vegansk Proteinbar
Køb dem her

Veganer protein blanding

Vegansk Protein Blanding
Køb den her

Vegansk Superfood blanding

Vegansk Superfood blanding
Køb den her

Vegansk pre-workout

Vegansk pre workout
Køb den her

Veganske proteinbarer

Vegansk Proteinbar – banan
Køb dem her

Veganske proteinbarer - kokos

Vegansk Proteinbar – kokos
Køb dem her

Vegansk proteinpulver

Vegansk proteinpulver
Køb den her

Vegansk vitamin d2

Vegansk D2 vitamin
Køb den her

Inspiration til Protein Snacks for veganere

Den nemme løsning er naturligvis at vælge et af de mange vegan produkter på markedet. Vil du hellere lave dine veganske protein snacks, så er det bestemt også en mulighed.

På YouTube findes der mange interessante profiler, som lever på en plantebaseret kost. De deler ud af deres tips og tricks til mad, hverdagsmad og måske endda træning (hvis ikke, så læs med længere nede, hvor Sarah Barløse hjælper os igennem de vigtigste punkter). Vi har samlet en række videoer og profiler, som vi håber du finder interessant.

Mangler vi nogen på listen? Tip os på kontakt@protein-snacks.dk

Hvad jeg spiser på en travl weekend / vegansk - med Miss Dali

I denne video kommer du med den veganske YouTuber “Miss Dali” på weekendtur i Amsterdam. Videoen kommer med gode eksempler på hvad du kan spise på farten – uden at gå på kompromis med din veganske livsstil.

I videoen er der både eksempler på vegansk morgenmad, middagsmad, aftensmad og fastfood.

Så mangler du inspiration til en travl weekend? Eller måske blot inspiration til din veganske livsstil? Så tjek Miss Dali’s videoer ud!

Se også: Hvad jeg spiser på en dag (vegansk)

Vegansk indkøbshaul med Julia Kobia

Find inspiration til massevis af veganske varer i Julia Kobia’s YouTube video “Vegansk indkøbshaul”. Hun handler i Lidl, Kvickly og MENY.

Der bliver handlet alt fra veganske nuggets til vegansk ost og diverse dagligvarer, som passer perfekt ind i veganske hverdagsretter.

Se mere i videoen – du vil helt sikkert blive inspireret til din næste tur i supermarkedet!

VEGANSKE MADPAKKE IDÉER - med Sarah Emilie

Lav din veganske madpakke med Sarah Emilie. I hendes YouTube video “VEGANSKE MADPAKKE IDÉER” gennemgår Sarah Emilie en række forslag til veganske madpakker, som er nemme at lave og er lige til at have med på farten. F.eks. i skole eller til efter træning.

Se videoen til højre.

Introduktion til protein og træning på en plantebaseret kost - med Sarah Barløse

Sarah BarløseFor at sætte scenen har vi talt med Sarah Barløse om hvad man skal være opmærksom på ift. til en vegansk og plantebaseret kost og livsstil. Sarah er EHFA certificeret i anatomi og fysiologi, certificeret fitness instruktør og personlig træner og er desuden igang med en professionsbachelor i Global Nutrition and health, samt Precision Nutrition level 1 coach uddannelsen.

Vi taler bl.a. om protein, træning, næringstoffer og kost.

 

Hvad tænker du om en vegansk og plantebaseret kost? Hvad skal man være opmærksom på – både ift. ernæring og træning?
Lige meget hvilken kost/diæt man følger, skal man være opmærksom på, at man får alle de vitaminer, mineraler, næringsstoffer osv. som kroppen har brug for, for at leve optimalt. Så når man vælger at skære en hel gruppe mad fra sin kost er man nødt til, at undersøge hvad den fødevare indeholder som man har brug for og erstatte det med en anden fødevare eller kosttilskud. Skærer man for eksempel kød fra kan det være en ide at kigge på hvad der ellers indeholder B12 og jern.
Ift. Træning skal man ikke være opmærksom på noget så længe man erstatter det man mangler fra de animalske produkter.

Hvilke fødevarer ville du implementere i din kost for at opnå et højere dagligt indtag af protein?
Er man veganer ville jeg tilføje en masse bønner, edemame, quinoa og måske tofu og andre produkter som der er lavet for at erstatte kød.
Så er der selvfølgelig også dem, som ikke spiser kød, men spiser æg, fisk og mælkeprodukter og her ville jeg bare sørge for, at få en masse af disse.

Vil du strukturere en vegansk kost anderledes hvis målet er vægttab fremfor forøget styrke/vægt?
Ikke nødvendigvis. Det handler om energibalance når man skal tabe sig eller tage på. Så skal man tabe sig ville jeg ligge personen i energi underskud og skal man tage på ville personen være i overskud.
Er der forskel på hvilken type protein du indtager, hvis dit mål er at forøge muskelmasse?
Det vil være en fordel at indtage komplette proteiner, som er produkter, som indeholder de essentielle proteiner. Altså dem vi ikke selv kan producere og derfor skal indtage i vores kost. Er ens kost plantebaseret kan dette være sværere og man vil være nødt til, at sammensætte forskellige fødevarer for, at få alle de essentielle proteiner. Spiser man animalske produkter er dette ikke et problem da disse oftest indeholder de essentielle proteiner og de vil være at foretrække når man snakker om, at øge muskelmassen. Derudover vil man stadig skulle være i en positiv energi balance.
Er der noget man skal være opmærksom på ift. mikronæringsstoffer?
B12, jern og hvis man ikke spiser mælkeprodukter skal man også være opmærksom på kalk.
Hvad er dine bedste tips til proteinholdige snacks, som kan spises af veganere?
Hvis det bare skal være en hurtig snack på farten, ville jeg kigge på de veganske proteinbarer og shakes. Det er en nem måde at få en proteinholdig snack. Ellers ville jeg riste bønner og eventuelt spise dem med lidt nødder eller noget frugt.

Populære veganske protein snacks - vegansk proteinbar

Veganske proteinbarer

Vegansk Proteinbar – banan
Køb dem her

Veganske proteinbarer - kokos

Vegansk Proteinbar – kokos
Køb dem her

Vegansk proteinbar

Vegansk Proteinbar
Køb dem her